Wtf-moment.

Ungefär när jag gick sista året på gymnasiet och sabbatsåret efter studenten började det pratas om den nya skolreformen. Eftersom jag själv var (eller nyss varit) elev och dessutom funderade på att bli lärare, var jag såklart intresserad av debatten och försökte följa den så gott som möjligt. Men det var svårt. Svårt att förstå hur allt hängde ihop och vad den röda tråden var egentligen. Generellt var jag ganska kritisk till allt som skulle ändras. Såg mest problem och förstod som sagt inte riktigt sammanhanget.
Idag har jag inte bara till stor del ändrat åsikt om reformen, jag tror jag har förstått vad som är grejen med den också (och det är väl till stor del därför jag har ändrat åsikt). Men jag tycker det är konstigt att det krävdes fem månader på lärarutbildningen innan jag fick grepp om vad som ska hända med skolan i Sverige. Det känns bra att jag förstår nu, eftersom det verkligen är något som kommer påverka mig i framtiden, men underligt att det skulle vara så svårt för mig som gymnasieelev att förstå, när det är dom det kanske berör allra mest.
Om det krävdes högskoleutbildning för att jag, som faktiskt var intresserad, skulle förstå det här, hur kan man då begära att alla elever och föräldrar ska förstå vad som håller på att hända och varför?
Kan ju vara värt att tänka på, faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja jag känner mig fortfarande förvirrad. Kan du förklara för mig?

2012-01-15 @ 14:10:39
URL: http://etikettemelie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0